Ειδήσεις

Είναι αδύνατη η κατασκευή της νέας γέφυρας Κρεμαστής, καθιστά σαφές το ΠΕΧΩ Δωδεκανήσου

«Αρπα – κόλλα» κρίνονται, εμμέσως πλην σαφώς και από επίσημη αρχή οι διαδικασίες που ακολούθησε προεκλογικώς και υπό το βάρος της καθολικής δυσαρέσκειας για τους θανάτους και τις καταστροφές που προκάλεσε η θεομηνία στη Ρόδο, η απελθούσα περιφερειακή αρχή για την υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης του έργου της γέφυρας Κρεμαστής.
Το ΠΕΧΩ της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου με έγγραφό του προς την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου καθιστά συγκεκριμένα σαφές ότι το έργο δεν μπορεί να αδειοδοτηθεί και να υλοποιηθεί.
Όπως απεκάλυψε η «δημοκρατική», το ενδεχόμενο ακύρωσης της εργολαβικής σύμβασης που υπέγραψε την 20ή Μαΐου 2014 ο τότε περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιάννης Μαχαιρίδης για την εκτέλεση του έργου «Γέφυρα Κρεμαστής», έναντι συνολικού ποσού 2.307.604,14 ευρώ, εξετάζει πλέον η νέα περιφερειακή αρχή.
Ανάδοχος του έργου είναι η εταιρεία «3Κ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε», η δε προθεσμία περαίωσης του έργου είναι δώδεκα μήνες.
Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από ιδίους πόρους της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Σύμφωνα με τη σύμβαση ο ανάδοχος υποχρεώνεται να προβεί στην έκδοση όλων των απαραίτητων αδειών και εγκρίσεων που απαιτούνται για την ομαλή και απρόσκοπτη εκτέλεση του έργου.
Πλην όμως, όπως διαπιστώθηκε, η μελέτη που χρησιμοποιήθηκε για την εκτέλεση του έργου δεν συνοδευόταν από εγκεκριμένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ούτε και από εγκεκριμένη μελέτη οριοθέτησης του ποταμού, που καθορίζει τα έργα εντός του ρέματος.
Τούτο σημαίνει ότι δεν θα ήταν ποτέ δυνατόν να εξασφαλίσει περιβαλλοντική αδειοδότηση και ως εκ τούτου η υπογραφή της πριν την έκδοση των συγκεκριμένων αδειών θεωρείται άκυρη ως παράτυπη!
Σύμφωνα με τον Ν.3669/08 η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση των διοικητικών πράξεων που απαιτούνται κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για την εκτέλεση του έργου ή της δραστηριότητας.
Το όλο θέμα μάλιστα δεν αποκλείεται να προσλάβει και ποινική διάσταση καθώς η εργολαβική εταιρεία έχει εύλογες πλέον απαιτήσεις έναντι της περιφερειακής αρχής, αφού δεν φέρει ευθύνη για την μη έκδοση των αδειών.
Ανέλαβε δηλαδή συμβατική υποχρέωση, που η αθέτησή της έχει επιπτώσεις, την οποία δεν μπορεί να εκτελέσει ούτως ή άλλως.
Στο αποκαλυπτικό έγγραφο του ΠΕΧΩ Δωδ/σου αναφέρονται τα εξής:
ΘΕΜΑ: Περιβαλλοντική Αδειοδότηση του έργου: «Λειτουργική Βελτίωση Επαρχιακής Οδού Ρόδου -Αεροδρομίου», (οριοθέτηση – διευθέτηση τμήματος χειμάρρου Κρεμαστενού ποταμού, κατασκευή νέας γέφυρας, στην περιοχή της υφιστάμενης γέφυρας Κρεμαστής).
Σχετικά:
Ν. 4014/11 (ΦΕΚ209Α) Περιβαλλοντική Αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων».
Υ.Α. 1958/12 (ΦΕΚ 21 Β/12) «κατάταξη δημόσιων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και υποκατηγορίες σύμφωνα με το άρθρο 1, παραγρ 4, του Ν. 4014/11», όπως τροποποιήθηκε.
3) Η υπ.αρ 789/25.8.06 Απόφαση Γεν. Γραμ. Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου «Έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για την κατασκευή και λειτουργία του έργου «Λειτουργική Βελτίωση Επαρχιακής οδού «Ρόδου-Αεροδρομίου», μήκους 11.0 χλμ περίπου, νήσου Ρόδου, νομού Δωδεκανήσου».
4) Το από 19/9/14 έγγραφο Δ/νσης Τεχνικών Έργων Δωδ/σου και τα από 3/10/14 συμπληρωματικά στοιχεία.
Σε απάντηση του παραπάνω -4- σχετικού, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Α) Σύμφωνα με την Υ.Α. 1958/12 «κατάταξη δημόσιων και ιδιωτικών έργων σε κατηγορίες….», αντιπλημμυρικά έργα και έργα διευθέτησης ροής των υδάτων όπως: διαμόρφωση διατομής με επένδυση η μη – κατασκευή η ενίσχυση αναχωμάτων – άρση προσχώσεων, κλπ, που βρίσκονται εκτός περιοχών Nature, εκτός Πολεοδομικού σχεδίου και εγκεκριμένων ορίων Οικισμών και επί πλέον, σε απόσταση μικρότερη των 1.000 μ. από τα ως άνω όρια, κατατάσσονται στην -Α2- Υποκατηγορία της σχετικής Υ.Α.
Για τα παραπάνω έργα, απαιτείται η τήρηση της διαδικασίας του άρθρου -4 / Ν. 4014/11, ήτοι η υποβολή πλήρους Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.), υπογεγραμμένη από μελετητή, κάτοχο του πτυχίου -27-(Περιβαλλοντικό Πτυχίο). Η Μ.Π.Ε. μπορεί να εκπονηθεί και από Δημόσια Υπηρεσία, στις αρμοδιότητες της οποίας ορίζεται η δυνατότητα αυτή, από τον Οργανισμό λειτουργίας της. Το περιεχόμενο των Μ.Π.Ε, ορίζεται στο Παράρτημα -II / Ν.4014/11 και στην Υ.Α. 170225/14 (ΦΕΚ 135Β/14).
Β) Η οριοθέτηση-διευθέτηση τμήματος χειμάρρου Κρεμαστενού ποταμού, προφανώς σχετίζεται με την κατασκευή της νέας γέφυρας». Ως εκ τούτου η Μ.Π.Ε. πρέπει να περιλαμβάνει συνολικά και τα δυο έργα (έργα διευθέτησης -κατασκευή γέφυρας), με αναλυτική περιγραφή και επαρκή τεκμηρίωση της τελικά επιλεγείσης λύσης.   Άποψη της Υπηρεσίας μας, είναι ότι παλαιότερες μελέτες και εγκρίσεις του παραπάνω έργου (συνολικά), έπαυσαν πλέον να ισχύουν για λόγους, όπως: α) η μη πρόβλεψη από την εκπονούμενη Πολεοδομική μελέτη Κρεμαστής, της διάνοιξης οδού, βόρεια του Οικισμού και σύνδεσης της με την υπάρχουσα Ιταλική Γέφυρα β) η μη διαφαινόμενη προοπτική υλοποίησης του έργου συνολικά, όπως αυτό περιγραφόταν στην τότε υποβληθείσα – εγκριθείσα Μ.Π.Ε.
Η νέα γέφυρα Κρεμαστής, θεωρούμε ότι δεν διαθέτει Περιβαλλοντική Αδειοδοτηση.
Πρόβλεψη κατασκευής γέφυρας, γίνονταν στην εγκεκριμένη Μ.Π.Ε. και στην ΑΕΠΟ του έργου «λειτουργική βελτίωση Επαρχιακής Οδού, Ρόδου-Αεροδρομίου», αποτελώντας απλά, γενικό στοιχείο σχεδιασμού, μιας ευρύτερης περιοχής, εξυπηρετώντας τους σκοπούς του τότε προτεινόμενου συνολικού έργου.
Η παραπάνω γέφυρα, αποτελούσε μέρος του έργου* «βελτίωσης της Επαρχιακής οδού Ρόδου-Αεροδρομίου, μήκους 11.0 χλμ» που τελικά όμως, όπως διαφαίνεται με τα σημερινά δεδομένα δεν προβλέπεται να υλοποιηθεί. Κατά συνέπεια και για το συγκεκριμένο επί μέρους έργο (νέα γέφυρα), παύει να τεκμηριώνεται η σκοπιμότητα κατασκευής του.
Η Υπηρεσία μας δεν είναι αντίθετη για την κατασκευή της γέφυρας Κρεμαστενού ποταμού (αποτελεί νέο έργο) με την προϋπόθεση ότι αυτή θα εξυπηρετεί τόσο τις σημερινές, όσο και τις μελλοντικές ανάγκες της ευρύτερης περιοχής (σκοπιμότητα κατασκευής του έργου), λαμβάνοντας υπόψη και τον σχεδιασμό της ευρύτερης περιοχής (πχ Πολεοδομική Μελέτη Κρεμαστής, ΓΠΣ Πεταλούδων, κλπ).
Ως γνωστό, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις (Ν.3010/02 – Ν.4258/14), προϋπόθεση για την επικύρωση του καθορισμού των οριογραμμών του υδατορέματος (οριοθέτηση), ήταν και είναι, να έχει προηγηθεί και η εκπόνηση υδραυλικής μελέτης (η και υδρολογικής-περιβαλλοντικής), στοιχεία της οποίας λαμβάνονται υπόψη στον οριστικό σχεδιασμό των τεχνικών έργων και ξενικά των έργων διευθέτησης.
Με αφορμή το εν θέματι έργο, παρακαλούμε όπως γενικά για το θέμα της τελικής διάθεσης των -προϊόντων εκσκαφής καθαρισμού των ρεμάτων, να γίνεται πλέον με ουσιαστική και όχι γενική προσέγγιση (πχ εναπόθεση σε προβλεπόμενους χώρους απόρριψης…), με διατύπωση ρεαλιστικών προτάσεων, λαμβάνοντας υπόψη ότι τέτοιοι χώροι (ΑΕΚΚ), δεν έχουν ακόμα ορισθεί στο νησί της Ρόδου.
Μετά τα παραπάνω, επιστρέφεται ο υποβληθείς φάκελος μελέτης του εν θέματι έργου και παρακαλούμε για την επανυποβολή αυτού σύμφωνα με τα παραπάνω αναφερθέντα.

Ε.Γ.Γ. Α.Δ.
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ
ΤΜΗΜΑΤΟΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ:
& ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΩΔ/ΣΟΥ
ΝΙΚΟΣ ΦΑΡΜΑΚΙΔΗΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
με Β’β

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου