Το Δ.Σ. του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου διαφώνησε σε πολλά, σύμφωνα με την ανακοίνωση που εκδόθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες, αλλά όχι στο ότι πρέπει να ληφθούν και νέα μέτρα. Όλα τα μέλη έκαναν σαφές ότι απαιτούνται παρεμβάσεις στο αφορολόγητο (διεύρυνση φορολογικής βάσης) και στις συντάξεις στο όνομα της αποκατάστασης αδικιών. Εκφράστηκε επίσης συντονισμένη πίεση για την αποκλιμάκωση των κόκκινων δανείων, αλλά και πρόταση κάποιων μελών για πλεονάσματα συνδυασμένα με την ανάπτυξη.

Οι διαφωνίες ήταν πολλές, σύμφωνα με την ανακοίνωση, και αφορούσαν στο χρέος, στα πλεονάσματα και στην ανάγκη για νέα μέτρα.

Στην ανακοίνωση του ΔΝΤ αναφέρεται ότι στις 6 Φεβρουαρίου 2017 η Εκτελεστική Επιτροπή του Ταμείου ολοκλήρωσε την διαβούλευση βάσει του άρθρου 4 για την Ελλάδα. Επίσης συζήτησε την εκ των υστέρων αξιολόγηση του δεύτερου προγράμματος.

Τα περισσότερα μέλη συμφώνησαν με τις θέσεις της έκθεσης του Ταμείου, αναφέρεται στην ανακοίνωση του Ταμείου, ενώ «ορισμένα στελέχη είχαν διαφορετικές απόψεις σχετικά με τη δημοσιονομική πορεία και τη βιωσιμότητα του χρέους». Σημειώνεται ότι τα μέλη «επαίνεσαν τις ελληνικές αρχές για τη σημαντική οικονομική προσαρμογή» που, όπως είπαν, «υποστηρίζεται από σημαντικές μεταρρυθμίσεις» και «αναγνώρισαν ότι αυτή η προσαρμογή έχει βαρύ τίμημα για την κοινωνία που, σε συνδυασμό με υψηλά ποσοστά φτώχειας και ανεργίας, συνέβαλε στην επιβράδυνση της υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων».

Τα μέλη  «προέτρεψαν τις [ελληνικές] αρχές να επιταχύνουν την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων για να εξασφαλιστεί η επιστροφή σε υψηλότερη, χωρίς αποκλεισμούς, ανάπτυξη και σε βιωσιμότητα του χρέους». Στην ανακοίνωση επισημαίνεται παράλληλα ότι «δεδομένων των σημαντικών κινδύνων για δυσμενέστερες εξελίξεις» τα μέλη τόνισαν πως οι προσπάθειες πρέπει να επικεντρωθούν «στη βελτίωση των δημόσιων οικονομικών, στην στήριξη των πλεονασμάτων και στην άρση των εμποδίων για την ανάπτυξη».

Τα  περισσότερα μέλη «συμφώνησαν ότι η Ελλάδα δεν χρειάζεται περαιτέρω δημοσιονομική εξυγίανση αυτή τη στιγμή, με δεδομένη την εντυπωσιακή προσαρμογή μέχρι σήμερα» η οποία αναμένεται να διαμορφώσει το μεσοπρόθεσμο πρωτογενές πλεόνασμα στο 1,5% περίπου του ΑΕΠ. Ωστόσο, άλλα μέλη επέμεναν σε πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ από το 2018.

Φόροι – συντάξεις

Παράλληλα, τα μέλη «κάλεσαν [τις ελληνικές αρχές] να προχωρήσουν σε επανεξισορρόπηση της δημοσιονομικής πολιτικής με τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων και τον εξορθολογισμό των συνταξιοδοτικών δαπανών για να υπάρξει χώρος για στοχευμένη κοινωνική στήριξη σε ευπαθείς ομάδες και για χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές».

Αναφέρεται ακόμη ότι οι περισσότεροι μίλησαν για μία «δημοσιονομικά ουδέτερη επανεξισορρόπηση», αλλά κάποιοι θεώρησαν «ότι οι μεταρρυθμίσεις θα μπορούσαν να στηρίξουν προσωρινά υψηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα, υπό την προϋπόθεση ότι θα υλοποιηθούν μόλις το παραγωγικό κενό κλείσει έτσι ώστε οι επιπτώσεις στην ανάκαμψη να ελαχιστοποιηθούν».

Τα στελέχη του ΔΝΤ απεύθυναν έκκληση για ανανέωση των προσπαθειών στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και στην αντιμετώπιση του υψηλού επιπέδου των φορολογικών οφειλών. Αναφέρθηκαν σε ενθάρρυνση των ελληνικών αρχών για να ενισχύσουν την φορολογική διοίκηση, να επικεντρωθούν στις προσπάθειες ελέγχου σε μεγάλους φορολογούμενους και στην ενίσχυση του πλαισίου κατά του ξεπλύματος χρήματος.

Παράλληλα, απεύθυναν έκκληση και για την συνολική αναδιάρθρωση των φορολογικών χρεών με βάση την ικανότητα αποπληρωμής τους.

Για τον τραπεζικό κλάδο τόνισαν την ανάγκη για μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs) με αποφασιστικό ρυθμό καθώς και για την ενίσχυση του νομικού πλαισίου για την αναδιάρθρωση του ιδιωτικού χρέους. Σημείωσαν παράλληλα ότι η εξασφάλιση επαρκών κεφαλαίων «είναι ζωτικής σημασίας για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των τραπεζών». Υπογραμμίζουν επίσης ότι η άρση των capital controls το ταχύτερο δυνατόν είναι πολύ σημαντική, αλλά πρέπει να γίνει με βάση έναν οδικό χάρτη με ορόσημα για να διασφαλιστεί η διατήρηση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και η ρευστότητα στο τραπεζικό σύστημα.

Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας 

Τα μέλη του Δ.Σ. ενθάρρυναν τις αρχές να επιταχύνουν την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Αν και αναγνώρισαν ότι το βάρος της προσαρμογής έχει πέσει δυσανάλογα στους μισθωτούς, επισήμαναν ότι δεν πρέπει να αναστραφούν οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας, αλλά να ενισχυθούν με επιπρόσθετες προσπάθειες στις ομαδικές απολύσεις και όχι μόνο.

Μπορεί να χρειαστεί περαιτέρω ελάφρυνση

Οι περισσότεροι  θεώρησαν ότι, παρά τις τεράστιες θυσίες στην Ελλάδα και την γενναιόδωρη υποστήριξη των Ευρωπαίων εταίρων, περαιτέρω ελάφρυνση μπορεί να απαιτηθεί για την αποκατάσταση της βιωσιμότητας του χρέους. Μίλησαν για ρεαλιστικές παραδοχές σχετικά με την ικανότητά της Ελλάδας να παράγει συνεχώς πλεονάσματα και  υπογράμμισαν ότι η ελάφρυνση του χρέους θα πρέπει να συμπληρωθεί με την ισχυρή εφαρμογή των πολιτικών για την αποκατάσταση της ανάπτυξης και της βιωσιμότητας.

«Η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στην βελτίωση των μακροοικονομικών ανισορροπιών της από την έναρξη της κρίσης» επισημαίνεται. Ωστόσο, αναφέρεται και ότι «η εκτεταμένη δημοσιονομική εξυγίανση και η εσωτερική υποτίμηση έχουν προκαλέσει υψηλό κόστος για την κοινωνία, ως αποτέλεσμα της μείωσης των εισοδημάτων και της εξαιρετικά υψηλής ανεργίας».

Τα μεγάλα κόστη προσαρμογής, καθώς και η σημαντική πολιτική αστάθεια που ακολούθησε, συνέβαλαν σε καθυστερήσεις στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων με κορύφωση το 2015, αναφέρεται.  Αλλά «η οικονομική κατάσταση έχει σταθεροποιηθεί από τότε» με  το νέο πρόγραμμα.

Το ΔΣ επικύρωσε τις προβλέψεις για ανάπτυξη από το 2016 η οποία «αναμένεται να επιταχυνθεί τα επόμενα χρόνια» αν και αυτό «εξαρτάται από την πλήρη και έγκαιρη εφαρμογή του προγράμματος» και  την ταχεία  εξάλειψης των κεφαλαιακών ελέγχων.

Εκτιμά ότι  η μακροχρόνια ανάπτυξη αναμένεται να φτάσει το πολύ στο 1% και το πρωτογενές πλεόνασμα στο 1,5%. Το ΔΝΤ βλέπει και κινδύνους  που σχετίζονται με την ελλιπή εφαρμογή, ενώ αναφέρει ότι το δημόσιο χρέος έχει φτάσει 179% του ΑΕΠ και δεν είναι βιώσιμο.

capital.gr

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ