Συνέντευξη στον
Δημήτρη Γκαρτζώνη

Ο κ. Αποστόλης Ασπράκης είναι ένας έμπειρος και καταξιωμένος Ροδίτης επιχειρηματίας. Έχει αναλάβει τη θέση του Οικονομικού Επόπτη του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, την οποία, όπως δηλώνει, υπηρετεί με υψηλό αίσθημα ευθύνης θέλοντας να προσφέρει στον επιμελητηριακό θεσμό και στον τόπο.
Ο κ. Ασπράκης μιλά για την επιχειρηματικότητα στη σημερινή δύσκολη εποχή και τις ευκαιρίες που πρέπει να εκμεταλλευτεί η Ρόδος. Αναφέρεται στα σημαντικά επιτεύγματα και στους στόχους του Επιμελητηρίου. Σημειώνει ότι μόνο με συνέργειες μπορεί να πάει μπροστά ο τόπος.

• Πόσο νευραλγική είναι η θέση του οικονομικού επόπτη του Επιμελητηρίου;
Αρχικά θέλω να πω πως αποτελεί μεγάλη τιμή για εμένα που εκλέχθηκα για δεύτερη φορά στις εκλογές του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου. Προφανώς πρόκειται για μία νευραλγική θέση, την υπηρετώ όμως με μεγάλη υπευθυνότητα, θέλοντας να προσφέρω στον επιμελητηριακό θεσμό. Και πρόκειται για μία νευραλγική θέση επειδή ο οικονομικός επόπτης εποπτεύει την είσπραξη των πόρων του Επιμελητηρίου για την πληρωμή δαπανών, παρακολουθεί την εκτέλεση του προϋπολογισμού και την εν γένει οικονομική κατάσταση και περιουσία του Επιμελητηρίου, υπογράφει όλα τα εντάλματα και τις επιταγές του Επιμελητηρίου… Όπως αντιλαμβάνεστε, η ευθύνη είναι μεγάλη.
• Πού πιστεύετε ότι πρέπει να στοχεύσει η διοίκηση του Επιμελητηρίου;
Αυτό που πιστεύω, είναι ότι το Επιμελητήριο θα πρέπει να στοχεύει στην εξωστρέφεια. Εννοώ ότι θα πρέπει να επικοινωνούνται περισσότερο οι δράσεις και ιδιαίτερα τα επιτεύγματα του Επιμελητηρίου. Αυτή την πρόταση την κατέθεσα και στον πρόεδρο του επιμελητηρίου. Υπάρχει μία πλούσια και σημαντική δράση, η οποία θα πρέπει να εξωτερικεύεται προκειμένου να γίνεται ευρέως γνωστή. Ο κόσμος δεν αντιλαμβάνεται άμεσα το έργο που παράγεται εδώ. Και θα πρέπει να φροντίζουμε ώστε να το μαθαίνει.
Καταφέραμε σημαντικές διορθώσεις σε ό,τι έχει να κάνει με τη μεταφορά των φορτηγών από τα νησιά στον Πειραιά. Πετύχαμε το 2015 να διατηρηθούν-με νόμο-οι ζεύξεις των φορτηγών όταν τέθηκε ζήτημα κατάργησής τους. Διαφορετικά θα αυξανόταν πολύ περισσότερο το μεταφορικό κόστος. Πρόκειται για μία εξαιρετικά σημαντική κατάκτηση.
Ένα από τα επιτεύγματα του Επιμελητηρίου ήταν και η κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ. Αποτελεί αποτυχία το γεγονός ότι δεν καταφέραμε να πείσουμε τους πολιτικούς μας εκπροσώπους-αριστερούς και δεξιούς-για την ανάγκη μείωσης του ΦΠΑ στα νησιά. Προσωπικά πιστεύω ότι ήταν μία αποτυχία αυτή.
• Τελικά, θεωρείτε ότι η κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ αποτελεί επιτυχία;
Κοιτάξτε, ο ΔΗΦΟΔΩ υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να ήταν ένα καλό, αναπτυξιακό εργαλείο για τον τόπο. Τα μεγάλα ποσά εισπράττονταν από τις μεγάλες επιχειρήσεις. Πάνω από το 70% του ΔΗΦΟΔΩ προέρχονταν από τράπεζες και από μεγάλες επιχειρήσεις. Ο ΔΗΦΟΔΩ όμως με τρόπο με τον οποίο τον χειριζόταν ο Δήμος, έφθασε να μην έχει κανένα αναπτυξιακό χαρακτήρα. Μοιραία, θα επερχόταν η κατάργησή του. Άλλωστε όλοι οι έμμεσοι φόροι καταργήθηκαν.
Θα επαναλάβω ότι θα ήμουν υπέρ του ΔΗΦΟΔΩ, εάν όντως είχε ανταποδοτικό-αναπτυξιακό χαρακτήρα. Αν υπήρχε διαφάνεια στη διαχείριση, αν γνωρίζαμε πώς αξιοποιούνται τα έσοδα από αυτό το φόρο, θα ήταν διαφορετικά τα πράγματα. Θα έπρεπε να γνωρίζει ο επιχειρηματίας-επιτηδευματίας ότι τα λεφτά του πιάνουν τόπο και αυτό δεν συνέβαινε.
• Ποιες είναι οι συνέπειες από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ;
Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ δεν αποτελούσαν προνόμιο των νησιών. Ήταν κεκτημένο δικαίωμα. Ήταν ένα μέτρο το οποίο αντιστάθμιζε τα αυξημένα μεταφορικά κόστη. Το μεταφορικό κόστος στα Δωδεκάνησα είναι από τα ακριβότερα στην Ευρώπη. Κι επειδή μου αρέσει να μιλώ με παραδείγματα, θα σας πω ότι το εισιτήριο ενός φορτηγού από τον Πειραιά στη Ρόδο (πρόκειται για μία απόσταση 250 ναυτικών μιλιών) κοστίζει 1.600 ευρώ. Το αντίστοιχο εισιτήριο για τη διαδρομή Ανγκόνα-Πάτρα (απόσταση 505 ναυτικών μιλίων) κοστίσει περίπου 1.300 ευρώ.
Προσωπικά θεωρώ πώς από τη στιγμή που επιδοτούνται οι ακτοπλοϊκές εταιρίες για τα δρομολόγια της άγονης γραμμής, θα έπρεπε σε νησιά όπως είναι η Χάλκη, ή το Καστελόριζο να μεταφέρονται δωρεάν τα εμπορεύματα. Αυτό αποτελεί ένα στοίχημα για την επίτευξη του οποίου θα μπορούσε να συνεργαστεί το Επιμελητήριο με την Περιφέρεια.
Τώρα μας υπόσχονται αντισταθμιστικά μέτρα. Προσωπικά πιστεύω ότι το μεταφορικό ισοδύναμο δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Δεν βοηθά άλλωστε το νομικό και θεσμικό πλαίσιο. Η μείωση του ΦΠΑ θα ήταν ό,τι καλύτερο θα μπορούσε να γίνει. Δεν έπρεπε να είχαμε φτάσει στην κατάργησή του.
Το Επιμελητήριο είχε προβεί σε μία σειρά ενεργειών, όπως ήταν το κλείσιμο της εφορίας για να αποτρέψει μία τέτοια εξέλιξη. Δυστυχώς δεν είχαμε συμπαράσταση στις κινητοποιήσεις μας. Δεν είχαμε βουλευτές, με πυγμή και δυναμισμό. Υπήρχε τρόπος να ασκηθεί πίεση…
• Στην τελευταία συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου αποφασίστηκε η συμμετοχή του Επιμελητηρίου στην Αγροδιατροφική Σύμπραξη της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Πιστεύετε στην ανάδειξη των ντόπιων προϊόντων;
Υπάρχουν εξαιρετικά προϊόντα του πρωτογενή τομέα. Προσωπικά πιστεύω ότι οι πατάτες της Ρόδου είναι οι καλύτερες στη Μεσόγειο, ενώ και το λάδι μας πρέπει να αναδειχθεί. Αναφέρω ενδεικτικά αυτά τα δύο προϊόντα, τα οποία γνωρίζω καλά.
Το Επιμελητήριο εδώ και χρόνια προωθεί και προβάλλει τα ντόπια προϊόντα. Παίρνει μέρος σε εκθέσεις τροφίμων σε Ελλάδα και στο εξωτερικό και σε τουριστικές εκθέσεις προβάλλοντας και αναδεικνύοντας τα τοπικά μας προϊόντα.
Προωθούμε την Αιγαιοπελαγίτικη Κουζίνα. Στοχεύουμε στην αξιοποίηση προγραμμάτων για τη δημιουργία clusters παραγωγών. Οι συνέργειες μπορούν να δώσουν ώθηση στον πρωτογενή τομέα. Άλλωστε πρόκειται για κάτι που εφαρμόζεται στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό με εξαιρετικά αποτελέσματα.
• Είχε ανακοινωθεί ότι το Επιμελητήριο θα αναλάβει με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου κάποιες κοινές πρωτοβουλίες και δράσεις με σκοπό να θέσει τον τόπο σε αναπτυξιακή τροχιά. Έχετε καταλήξει στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής;
Υπάρχουν συγκεκριμένες σκέψεις και ιδέες. Έχουν να κάνουν π.χ. με την επένδυση σε κάποια ακινήτων της Ρόδου και τη διαχείρισή τους, όπως είναι η μαρίνα Μανδρακίου. Γιατί να μην διαχειρίζεται ένας τοπικός φορέας ένα τέτοιο ακίνητο, γιατί θα πρέπει η μαρίνα και η κάθε μαρίνα να περάσει στα χέρια ξένων επενδυτών; Γιατί να μη μένουν στα δικά μας χέρια;
Αυτό που προέχει είναι το συμφέρον του τόπου. Και για να προασπίσουμε τα συμφέροντα του τόπου μας θα πρέπει να είμαστε όλοι μαζί ενωμένοι. Πρέπει να προβούμε σε συνέργειες. Τα Επιμελητήρια, η Περιφέρεια, ο Δήμος και η Ενωση Ξενοδόχων θα πρέπει να πορεύονται συντεταγμένα.
• Η φετινή τουριστική σεζόν προβλέπεται να είναι πολύ καλή σε επίπεδο αφίξεων. Θα τονωθεί η τοπική οικονομία κατά την άποψή σας;
Η Ελλάδα και προφανώς η Ρόδος έχουν μία μεγάλη ευκαιρία λόγω της κρίσης στην Τουρκία και την Βόρειο Αφρική. Αυτό το προβάδισμα απέναντι στον ανταγωνισμό πρέπει να το εκμεταλλευτούμε. Είναι καιρός να αξιοποιήσουμε τα μέσα που διαθέτουμε για να χαρίσουμε προστιθέμενη αξία στον προορισμό.
Ο ήλιος και η θάλασσα είναι δεδομένα. Δεδομένα είναι και τα καλά ξενοδοχεία. Αν όμως αναβαθμιστεί η ντόπια παραγωγή γεωργικών προϊόντων και η γαστρονομία, μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά.
• Παρόλα αυτά, το all inclusive είναι το προϊόν που προτιμούν κατά κόρον οι επισκέπτες του νησιού…
Αυτό είναι γεγονός. Δεν είναι τόσο εύκολο να αλλάξει το προφίλ του επισκέπτη της Ρόδου. Με αυτά τα δεδομένα πρέπει να πορευτούμε. Καλώς ή κακώς, είμαστε ένας μαζικός τουριστικός προορισμός. Πολλοί είναι αυτοί οι οποίοι αφορίζουν το all inclusive. Υπάρχει όμως και το ποιοτικό all inclusive. Άλλωστε όπως έχει καταγραφεί, οι πελάτες τείνουν να αξιολογούν αρνητικά τις υπηρεσίες εκτός ξενοδοχείου.
• To Υπουργείο Τουρισμού ξεκινά από τη Ρόδο την εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος για την ανάπτυξη τουρισμού 365 μέρες το χρόνο. Θέτει ως προϋπόθεση τη συμμετοχή και στήριξη των ντόπιων φορέων. Πιστεύετε ότι μπορεί να έχει κάποιο αποτέλεσμα το εγχείρημα αυτή τη φορά;
Φέτος τυχαίνει πολλά ξενοδοχεία να ανοίγουν νωρίτερα. Υπάρχει συγκεκριμένα ξενοδοχείο στη δυτική πλευρά του νησιού που θα ανοίξει στις 20 Μαρτίου. Πρόκειται για τόλμημα ενός τουριστικού οργανισμού που διαχειρίζεται ξενοδοχεία. Οι εκπρόσωποι του οργανισμού διατηρούν τις επιφυλάξεις και τους ενδοιασμούς τους. Τους ανησυχεί εάν οι επισκέπτες του νησιού θα βρουν μία Παλιά Πόλη νεκρή, κλειστά καταστήματα. Παρόλα αυτά το τολμούν, έστω και σε πιλοτική βάση αρχικά.
Διάθεση θετική υπάρχει γενικότερα. Ωστόσο υπάρχουν κάποια πρακτικά εμπόδια που θα πρέπει να ξεπεραστούν. Οι εξαντλητικοί έλεγχοι με το καλημέρα και η ανησυχία για μη ικανοποιητικούς τζίρους λειτουργούν αποτρεπτικά. Θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες η τύχη αυτής της προσπάθειας…

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ