Συνεντεύξεις

Χρ. Μιχαλάκης: «Από άποψη αφίξεων η φετινή σεζόν ήταν η καλύτερη όλων των εποχών»

Συνέντευξη στον
Δημήτρη Γκαρτζώνη

Η φετινή τουριστική σεζόν μπορεί να ήταν η καλύτερη σε επίπεδο τουριστικών αφίξεων, δεν ήταν όμως εξίσου καλή σε επίπεδο ποιότητας, σύμφωνα με τον γνωστό τουριστικό πράκτορα, κ. Χρήστο Μιχαλάκη. Η ποιότητα, όπως επισημαίνει ο τουριστικός πράκτορας έχει να κάνει με τη διάρκεια της σεζόν, η οποία για μία ακόμη φορά δεν ήταν η επιθυμητή.
Η Ρόδος δεν είναι μόνο καλοκαιρινός προορισμός. Κυρίως όμως, δεν είναι ένας «ευκαιριακός» προορισμός. Μπορεί και πρέπει να εξελιχθεί στη Μαγιόρκα της Ανατολικής Μεσογείου, να είναι δηλαδή ένας ποιοτικός προορισμός μαζικού τουρισμού, τονίζει ο κ. Μιχαλάκης.
• Η φετινή σεζόν έχει χαρακτηριστεί ως σεζόν ρεκόρ για τον ελληνικό Τουρισμό. Συμμερίζεστε την άποψη αυτή;
Από άποψη αφίξεων, η φετινή σεζόν ήταν όντως η καλύτερη όλων των εποχών. Φιλοξενήσαμε στη Ρόδο 2,1 εκατομμύρια τουρίστες, αριθμός άκρως εντυπωσιακός.
Βέβαια, όσο καλή και αν ήταν η τουριστική περίοδος σε επίπεδο αφίξεων, δεν μπορούμε να πούμε ότι ήταν το ίδιο καλή και σε επίπεδο ποιότητας.
• Ακούμε συχνά για την ποιότητα στον Τουρισμό. Πώς αντιλαμβάνεστε προσωπικά την ποιότητα της σεζόν;
Η Ρόδος έχει αποδείξει ότι έχει αντοχές, παρόλη την κρίση. Γίνονται νέες επενδύσεις, ανακαινίζονται τα ξενοδοχεία, η ανεργία είναι σχεδόν μηδενική τη θερινή περίοδο, υπάρχει γενικά μία δραστηριότητα η οποία, αν μη τι άλλο, ενισχύει την διάθεσή μας.
Σε γενικές γραμμές όμως υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στον τομέα της ποιότητας. Η ποιότητα δεν έχει να κάνει κατ’ ανάγκη με το επίπεδο των τουριστών. Όταν είσαι ένας προορισμός που δέχεται 2,1 εκατ. αφίξεις δεν μπορείς να περιμένεις ότι θα προσελκύεις τον τουρισμό που έχει λ.χ. η Μύκονος.
Είμαστε μαζικός τουριστικός προορισμός, πρέπει όμως να εξελιχθούμε σε ένα καλύτερο μαζικό τουριστικό προορισμό. Και για να το ξεκαθαρίσουμε, η ποιότητα δεν έχει να κάνει με την ακρίβεια, ένας ποιοτικός προορισμός δεν είναι απαραίτητα ένας ακριβός προορισμός.
Ο πελάτης που θα επισκεφθεί τον προορισμό πρέπει να φύγει με τις καλύτερες εντυπώσεις. Θα πρέπει να του έχει μείνει η αίσθηση ενός οργανωμένου προορισμού. Τα προβλήματα της έλλειψης νερού που αντιμετωπίσαμε αυτό το καλοκαίρι, η πλημμελής καθαριότητα στην πόλη, η εικόνα του αεροδρομίου, το κυκλοφοριακό ή έλλειψη χώρων στάθμευσης, η ανομία στην Παλιά Πόλη, όλα αυτά όπως αντιλαμβάνεστε, δεν δημιουργούν τις καλύτερες εντυπώσεις.
Προσωπικά όμως, πιστεύω ότι η ποιοτική σεζόν έχει να κάνει κυρίως με τη διάρκεια.
• Πόσο εφικτός είναι ο στόχος της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου κατά την άποψη σας;
Αρχικά θα πρέπει να στοχεύσουμε στην οκτάμηνη διάρκεια της σεζόν. Στη συνέχεια θα πρέπει σκεφτόμαστε τον 12μηνο τουρισμό.
Ένα τέτοιο εγχείρημα απαιτεί οπωσδήποτε υποδομές, θα πρέπει να γίνουν κάποια απαραίτητα έργα, να προσαρμοστούν κατάλληλα τα ξενοδοχεία, να υπάρχουν κάποια event στη χαμηλή τουριστική περίοδο, έτσι ώστε να υπάρχει ζωντάνια στον τόπο.
• Βλέπουμε όμως συχνά να μην υποστηρίζουν οι επιχειρηματίες την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Ξενοδοχεία και εμπορικά καταστήματα κλείνουν πριν καν φύγουν οι τελευταίοι τουρίστες…
Η αγορά περιμένει να έρθει ο κόσμος για να ανοίξει. Όταν καταφέρουμε να έχουμε κόσμο το Νοέμβρη, πιστεύω ότι θα ακολουθήσει και η αγορά.
Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η Ρόδος δεν είναι μόνο καλοκαιρινός προορισμός. Βλέπουμε ότι το 77% των συνολικών αφίξεών μας συγκεντρώνεται την περίοδο Ιουνίου-Σεπτεμβρίου. Τους υπόλοιπους τρεις μήνες, δηλαδή τον Απρίλιο, το Μάιο και τον Οκτώβριο έχουμε μόλις το 27% των συνολικών αφίξεων της σεζόν. Αυτό δεν είναι φυσιολογικό.
Θα πρέπει να εξετάσουμε ενδελεχώς τη συμπεριφορά της κάθε αγοράς. Να δούμε τι ζητούν οι αγορές για να τους δώσουμε κίνητρο προκειμένου να αυξήσουν τα προγράμματά τους στη Ρόδο. Εάν μία αγορά έχει π.χ. 110 μέρες σεζόν, θα πρέπει να δούμε πώς θα την αυξήσει σε 140 και γιατί όχι 200 μέρες σταδιακά…
Θα βοηθούσε ενδεχομένως και η επένδυση σε νέες μορφές τουρισμού, τις οποίες η Ρόδος ήδη διαθέτει και θα μπορούσε να αναπτύξει ακόμη περισσότερο.
• Ποια είναι η εικόνα που έχετε για την τουριστική περίοδο του 2018;
Αν τα πράγματα παραμείνουν ως έχουν, το 2018 θα είναι μία εξίσου καλή χρονιά από άποψη αφίξεων. Σε επίπεδο εποχικότητας θα είναι όμως πιο δύσκολη. Ο Απρίλιος θα είναι χειρότερες από το 2017. Το καθολικό Πάσχα θα είναι στο τέλος Μάρτη ενώ το 2017 ήταν στα μέσα Απρίλη, γι’ αυτό και η εκκίνηση ήταν τόσο δυνατή. Το 2018 δεν θα είναι τόσο δυνατό το ξεκίνημα της σεζόν, συνεπώς θα είναι δύσκολη η επέκταση της χρονικής διάρκειας της τουριστικής περιόδου. Θα είναι επίσης δύσκολο να επιτύχουμε το επιθυμητό επίπεδο ποιότητας.
• Θα υπάρξουν προβλήματα εάν ανοίξουν οι ανταγωνιστικοί προορισμοί;
Θα επαναλάβω ότι η Ρόδος είναι ανθεκτική. Δεν είναι ένας ευκαιριακός προορισμός. Παρά τις αντιξοότητες, θα τα καταφέρει. Θα πρέπει όμως η επόμενη μέρα να μας βρει σε καλύτερο επίπεδο από αυτό που ήμασταν πριν. Πρέπει να αδράξουμε την ευκαιρία έτσι ώστε να είμαστε κάποια βήματα μπροστά όταν ανοίξουν οι αγορές της Τουρκίας και της Αιγύπτου.
Η Ρόδος θα πρέπει να εξελιχθεί στη Μαγιόρκα της ανατολικής Μεσογείου, να είναι δηλαδή ένας ποιοτικός προορισμός μαζικού τουρισμού. Πραγματικά πιστεύω ότι είναι εφικτό αυτό. Εκτιμώ ότι σταδιακά θα αρχίσει να βελτιώνεται η εικόνα του αεροδρομίου, αντίστοιχα πιστεύω ότι και το λιμάνι θα αναβαθμιστεί, ενώ και η μαρίνα χαρίζει προστιθέμενη αξία στον προορισμό. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στο ξενοδοχειακό δυναμικό του νησιού υπάρχουν κάποιες πραγματικά αξιόλογες μονάδες.
Συντρέχουν γενικά οι προϋποθέσεις να αναβαθμιστεί ο προορισμός, αρκεί όμως να εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες που υπάρχουν…

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου