Της Βασιλικής Κουρλιμπίνη

Κάτω των προσδοκιών ήταν το «ταμείο» της Κρουαζιέρας τη σεζόν που πέρασε, τη στιγμή που, όπως όλα δείχνουν, ούτε η φετινή χρονιά αναμένεται να δώσει «ανάσα» στις εισπράξεις του κλάδου. Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, για το σύνολο του προηγούμενου έτους, τα έσοδα του Τουρισμού άγγιξαν τα 14,6 δισ. Από αυτά, μόλις τα 400 εκατ. ευρώ προήλθαν από τη δραστηριότητα της Κρουαζιέρας, καταγράφοντας πτώση 14% σε σχέση με το 2016, όταν τα έσοδα έφταναν τα 465 εκατ. Οι αφίξεις ξένων τουριστών από την άλλη πλευρά έφτασαν τα 27,2 εκατ. χωρίς την κρουαζιέρα, για την οποία αναμένονται τα τελικά αποτελέσματα.

Η αρνητική πορεία των εισπράξεων είχε γίνει εμφανής από το καλοκαίρι. Μέχρι και το Σεπτέμβριο, οπότε υπάρχει η τελευταία ενημέρωση από την Τράπεζα της Ελλάδος, είχαν καταγραφεί 2.685 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2016: 3.400 αφίξεις), με 3.761 χιλ. επισκέψεις επιβατών, έναντι 4.181 χιλ. επισκέψεων επιβατών την αντίστοιχη περίοδο του 2016. Σύμφωνα επίσης με τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, πέρσι η πτώση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων έφτασε το 20,5% (από 4.307 το 2016 σε 3.415 το 2017). Στο 11% ήταν οι απώλειες στους επιβάτες κρουαζιέρας (από 5.204.231 το 2016 σε 4.625.363 το 2017). Η μείωση ήταν αισθητή και στους έξι  βασικούς προορισμούς κρουαζιέρας: Πειραιά, Μύκονο, Κέρκυρα, Σαντορίνη, Κατάκολο και Ρόδο.
Οι προβλέψεις για την παρούσα χρονιά είναι μοιρασμένες. Οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων προβλέπεται ότι θα είναι σε καλύτερο επίπεδο σε σχέση με πέρσι, ενώ η σταδιακή επανάκτηση της εμπιστοσύνης μεγάλων ομίλων προς τα τουρκικά λιμάνια μακροπρόθεσμα θα ευνοήσει την κίνηση στην περιοχή του Αιγαίου, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, δεδομένου πως τα πακέτα με την υψηλότερη ζήτηση είναι αυτά που συνδυάζουν δύο τουλάχιστον χώρες. Εντούτοις για τα έσοδα, ο προβληματισμός παραμένει, με τις σημαντικές ελλείψεις των ελληνικών λιμανιών στο κομμάτι των υποδομών (για την προσέγγιση για παράδειγμα κρουαζιερόπλοιων μεγαλύτερου μεγέθους), σε συνδυασμό με την αδυναμία τους καταστούν λιμάνια αναχώρησης (home porting) να αποτελούν τις δύο βασικές αιτίες που η Ελλάδα μένει πίσω σε σχέση με την Ισπανία, την Ιταλία, αλλά και την Τουρκία.

Στον αντίποδα πάντως,  η Celestyal Cruises ανακοίνωσε πως το 2019 επιμηκύνει την τουριστική περίοδο μέχρι το Δεκέμβριο και έχοντας ως αφετηρία της τον Πειραιά εντάσσει εκ νέου την Κωνσταντινούπολη, με τη νέα επταήμερη κρουαζιέρα. Τα δρομολόγια για το 2019 και το 2020 περιλαμβάνουν προσεγγίσεις σε επτά νέα λιμάνια στην ανατολική Μεσόγειο.

Την ίδια στιγμή, ο κλάδος της κρουαζιέρας παγκοσμίως βρίσκεται σε συνεχή ανάπτυξη. Για το 2018 οι εκτιμήσεις της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA) βάσει των προκρατήσεων που έχουν γίνει,  θέλουν τους τουρίστες κρουαζιέρας να φθάνουν  τα 27,2 εκατ., 1,4 εκατ. περισσότεροι  σε σχέση με πέρσι (25,8 εκατ. επιβάτες το 2017 και 24,7 εκατ. το 2016). Από το 2011 έως το 2016 εξάλλου, η παγκόσμια κρουαζιέρα καταγράφει αύξηση επιβατών της τάξης του 20,5%. Ενδεικτικό της ανόδου της παγκόσμιας κρουαζιέρας είναι το γεγονός ότι το 2018 μπαίνουν στην αγορά 27 νέα κρουαζιερόπλοια.

capital.gr

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ